lørdag 26. januar 2008

Vrangviksposten Nr.3, Årgang 1























En stor overraskelse for de kunstinteresserte

Vrangvik kunstforenings årlige amatørutstilling åpnet i helgen i Galleri Jomfrutårnet. Redaksjonssekretær Streufert var invitert av fru Helgenstrøm til å se på utstillingen før den høytidelige åpningen. Hun var svært hemmelighets- og betydningsfull da hun geleidet Streufert rundt i lokalitetene. Plutselig stoppet hun opp foran en meget fargerik billedvev og sa "Dette er årets overraskelse".
Bildet var etter Streuferts oppfatning ikke til å forstå, men han er nå heller ingen kunstkritiker, ettersom hans utdannelse i kunst begrenser seg til et korrespondansekurs med den fengende tittel "Kan De skrive kan De også tegne", men på grunn av uforutsette, men intrufne omstendigheter avsluttet han kurset etter brev 3.
Han skjønte dog at dette var en historisk begivenhet for Vrangvik, for det var ingen ringere enn vår kjente dikterske Clamydia Nedregaard-Hoff som under et opphold i Ibiza hadde gått på kunstnerseminar og lært billedvev, og nå for første gang lot allmenheten få se hvilke coloristiske evner hun nå har latt utfolde seg.
Da redaktøren personlig samme dag ringte vår lokale multikunstner og gratulerte henne med debutten, svarte hun opprømt at vevkunsten og maling på lerret hadde gitt hennes kunstneriske skapertrang en ny eterisk opplevelse som et supplement til lyrikken.

- Skal jeg fortelle en hemmelighet, sa hun med lav stemme i telefonen. - Jeg går helt nye veier. Noen malere maler nakne damer. Jeg derimot er selv splitter naken når jeg maler. På den måten blir bildene mine preget av en helt intim stemning. Jeg føler at kvinneligheten min går opp i en høyere enhet som manifesterer seg som abstrakt kunst men med noen figurative innslag.
At red.sekr. Streufert ikke var den rette til å forstå dette, må en bare beklage, men kunstens veier er både mangfoldige og tornefulle. For vår blivende billedkunstner fru Nedregaard-Hoffs del må vi bare håpe at den også vil bli en dans på roser (men da må hun i det minste ha sandaler på).
I morgen vil vi bringe Clamydia N-Hs dikt "Kom når jeg maler!"

Vrangviksposten er et organ for Vrangvik og omegn.
Redaktør: Hermud Strudel
Redaksjonssekretær: Carstein Streufert

Les også Vrangviksposten nr. 1, og nr. 2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar