onsdag 1. februar 2012

Riksteatret: Gørild Mauseth som Anna Karenina

LIDENSKAP: Gørild Mauseth, her med Håkon Ramstad (t.v.) og Per Kjerstad, har en langsom og patosfylt replikkføring, og en tung kvinnelighet, som gjør hennes Anna mer til et modellbilde enn den livfulle kvinnen hun er i romanen, skriver Aftenposten.. (Foto: Håkon Mosvold Larsen, Scanpix)


Anmelderne bare sånn passe fornøyd:


"..maniert spillestil, patosfylt replikkføring.." 

(Oppdatert søndag 12.februar klokka 19.00:  RegissørMorten Borgersen gjør svulstighet til en dyd, i en overraskende Tolstoj-oppsetning, skriver Aftenpostens teater-anmelder Therese Bjørneboe om Riksteatrets Anna Karenina-oppsetning som hadde premiere før helgen. Under tittelen En nær-kitschy opplevelse, skriver anmelderen at kanskje det nesten kitschy ved oppsetningen skal forstås som en hyllest til en roman hvor moralisten Tolstoj aldri overvinner sensualisten.
— Skuespillerne har en maniert spillestil som går på bekostning av person-relasjonene, mener anmelderen:
— Gørild Mauseth har en langsom og patosfylt replikkføring og en tung kvinnelighet som gjør hennes Anna mer til et modellbilde enn den livfulle kvinnen hun er i romanen, skriver Aftenposten.
Dagbladets anmelder Andreas Wiese mener Riksteatrets Anna Karenina-oppsetning er spennende, leken, underholdende og intelligent.
— Men den har også sine svakheter. Slik Anna Karenina settes opp og spilles her blekner intensiteten i det destruktive kjærlighetsdramaet mellom Anna Karenina og elskeren Vronskij, mens skjebnene til andre karakterer vokser klarere fram, skriver Dagbladets anmelder.)

Anna møter Vronskij. Det slår gnister. Hjertene deres står i lys lue, de er besatt av lykke. Anna forlater mann og barn og ofrer sin sosiale status for å være hos den hun elsker. Hun kan ikke annet. Men det gjør vondt, og det får konsekvenser, heter det i forhåndsomtalen til Riksteatrets Anna Karenina-oppsetning, som har premiere i Nydalen neste torsdag..
Turnestart i Alta 15.februar.
Leo Tolstojs Anna Karenina er en av de beste kjærlighetsromaner som noen gang er skrevet, vil mange si. Den pulserer av lidenskap og smerten ved å stilles overfor valg som vil endre hele ens liv. Nå kan du oppleve teaterversjonen med Gørild Mauseth i tittelrollen og et solid ensemble på scenen, med Per Kjerstad som Vronskij. 


Om denne glødende kjærlighetshistorie sier Nesodden-forfatteren Peter Normann Waage at overfladisk sett og innledningsvis dreier det seg om ekteskapelig utroskap: «Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måte» — slik lyder romanens berømte åpningsord. Det tar imidlertid ikke lang tid før vi forstår at spørsmålet om troskap også i ekteskapet har røtter utenfor ektesengen.

Regien er ved Morten Borgersen, som nylig hadde suksess med Sangen om den røde rubin. Hva skjer når du lar deg styre av lidenskapen? Og hva skjer når du ikke gjør det?


_bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar