mandag 13. desember 2010

Rapport fra hovedstaden: Munchs dødsmaske blir grovbrød

DØDSMASKE: Førsteutgaven er litt i blekeste laget, konstaterer  Åpent Bakeri-baker André Løvaas (t.h.) og bildekunstneren Malo, med det borgerlige navn Hammayu Rashid.. (Alle fotos: Bjørn Bratten)

Bakeri forbereder feiringen av Edvard Munchs 150. fødselsdag:


Her kommer Mønch-brødet!


Om tre år, på dagen 12.desember  2013, vil verden feire 150 års dagen for Edvard Munchs fødsel. Åpent Bakeri i Maridalsveien i Oslo starter tidlig – med å bake brød med mesterens dødsmaske som forelegg!

Av BJØRN BRATTEN, Østkantliv

På en skala fra en til ti må dette bli en sjuer, sier mannen med ideen, bildekunstneren Hammayu Rashid (36), med kunstnernavnet Malo, om det første råutkastet, et grovbrød bakt med hvetemel, sammalt hvetemel og sammalt rugmel.
- Vi har ikke helt fått til nesa, sier Malo.
- Vi mangler kanskje også litt potensen i ansiktet, kinnene har falt litt inn, den kunne kanskje ha stått litt lenger i ovnen, sier baker på Åpent Bakeri, André Løvaas.


BYSTEN: Billedhoggeren Arne Durban brukte Edvard Munchs dødsmaske som modell da han laget gravstedsbysten på Vår Frelsers Gravlund som Malo har brukt til brødformen..


Malo er mannen som fikk mye medieomtale i 2005 da han hevdet i Dagens Næringsliv at det var han som beordret brenningen av Munch-bildene Skrik og Madonna – og at han hadde støpt asken av bildene inn i gipsmasker av Edvard Munchs ansikt.




HAKELØS: Når vi skjærer bort haka ser figuren ut som en støtte fra Påskeøya..


Uttalelsen skapte voldsomme reaksjoner:
- Kunstneren Malo må straffes for sitt kunst-stunt. Dødsstraffen er jo opphevet i Norge for lenge siden, unntatt i krigstilfeller, men i alle tilfeller burde det tas ut en anmeldelse mot kunstneren, mente Marit Lange, seniorforsker ved Nasjonalmuseet.

DEMONISK: Malo angrer ingenting..


I dag sier Malo til Østkantliv at han ble misforstått den gang og at mye kunne vært annerledes dersom de som uttalte seg kritisk til hans utspill hadde vært til stede på den kunstutstillingen på Kunsthøyskolen som var utgangspunktet for ståheien, og der intervjuet med Dagens Næringsliv ble diktert og konstruert av mange medspillere, slik han oppfatter det.
-  Angrer du på hva du sa når du nå ser tilbake på dette?

- Det er riktig at jeg sa dette. Men jeg angrer ingenting. Det handlet ikke om et kunststunt for å fremme min egen karriere, som mange synes å mene, det var ment mer som et skrik fra min side over tyveriet av disse Munch-maleriene – jeg ville sette søkelyset på hva som har verdi i våre liv.



Ved neste forsøk gikk det bedre:
- Nesa ble veldig bra, fin og spiss, hva skulle vi gjort om vi ikke hadde neser, der ligger jo hele karakteren, sier bakeren.
- Dette er en åtter, minst, sier Malo. Kjeven og nesa er bra, og hodeformen, legger han til. Han bør vite det, for han har jobbet de siste to åra med formen i såkalt matsilikon for å få den til å sitte.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar