onsdag 2. november 2011

Krangel om sorggudstjeneste

FORSØKT HINDRET?: Nylig avgått ordfører, Christian Hintze Holm, hevder at han ble forsøkt hindret fra å holde tale i sorg-guds-tjeneste 26.juli.. (Foto: Bjørn Bratten)


- De hevdet at jeg drev valg-kamp


Tidligere ordfører på Nesodden, Christian Hintze Holm (SV) hevder i et leserinnlegg i Akershus Amtstidende at han ble forsøkt hindret i å holde en tale under en sorggudstjeneste i Nesodden kirke fire dager etter 22. juli. 
Til Dagbladet sier Hintze Holm at han og sokneprest Anne Marit Tronvik var blitt enige om at han skulle holde en tale i kirken denne tirsdagen.
- Kvelden før ble soknepresten kontaktet av en statssekretær fra Arbeiderpartiet som sa at det ikke var ønsket at jeg skulle delta i gudstjenesten, og at de hadde satt på næringsminister Trond Giske i stedet. Bakgrunnen var at det ble hevdet at jeg som SV-ordfører drev valgkamp, hevder Hintze Holm.

Ifølge Hintze Holm var det statssekretær Rikke Lind som kontaktet soknepresten. Han sier at han aldri selv ble kontaktet av henne, og at han bare har fått samtalen referert fra soknepresten.
Rikke Lind sier til Dagbladet hun synes det er leit at Hintze Holm sitter igjen med en opplevelse av å bli utestengt.
- Jeg husker at jeg snakket med soknepresten i forbindelse med at Trond Giske skulle tale. I disse dagene opplevde vi at angrepet 22. juli var direkte rettet mot AUF, og vi mente da at det var viktig at Arbeiderpartiet var representert under minnesermoniene. 
- Dersom det ble oppfattet fra Hintze Holms side at han ikke var ønsket, er det trist. Ingen av oss husker at vi bevisst ønsket å holde ham ute, og om han oppfattet det slik må det bero på misforståelser. Han gjorde en god jobb og hadde en sentral rolle ved alle hendelsene, sier Lind.
Sokneprest på Nesodden, Anne Marit Tronvik bekrefter overfor Dagbladet at hun fikk en telefon fra en representant fra det lokale Arbeiderpartiet på Nesodden sent mandag kveld.   
- Der kom det fram at næringsministeren skulle delta i sorggudstjenesten. Det var litt overraskende, for programmet for gudstjenesten var allerede lagt, og det var avtalt med ordføreren at han skulle holde tale, og at Arbeiderpartiet og AUF lokalt skulle medvirke, sier soknepresten.
- Ble det da sagt at det var ønskelig at Holm ikke skulle holde tale i kirken?   
- Det ønsker jeg ikke å kommentere, sier Tronvik, som heller ikke ønsker å oppgi navnet på personen som ringte.
- Neste morgen snakket jeg med ordføreren og vi ble enige om at både han og statsråden skulle tale. Fra min side var jeg da ferdig med denne saken, sier hun.
Hintze Holm bekrefter overfor Dagbladet at han holdt tale i kirken den 26. juli.
 - Jeg visste at det var min plikt å stille der. Det ville være kritikkverdig om jeg lot det være. Det er sånne oppgaver man har som ordfører, men det var vanskelig og ubehagelig, sier han.
-bb/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar