lørdag 12. november 2011

Kulturrapport fra hovedstaden


KRANGEL: Den drøyt tre og en halv meter høye skulpturen Couples av belgiske Louise Josephine Bourgeois er nå innkjøpt for utstilling i Ekebergåsen. Imens går krangelen videre..

Oslo-politikerne ført bak lyset..?

Oslo Bystyres vedtak om kvinne-skulpturparken på Ekeberg er innklagd for fylkesmannen. I morgen blir det ny bystyrebehandling..

(Oppdatert 15.november kl. 11.00)


Av BJØRN BRATTEN, Avisa Nesodden

Den store krangelen om kvinneskulpturparken til eiendomsmagnaten Christian Ringnes i Ekebergåsen ble langt på vei avblåst da Oslo bystyre vedtok saken tidligere i høst. Nå viser det seg at det er mildt sagt forhastet. Vedtaket er innklagd for fylkesmannen og i morgen, onsdag, blir det ny behandling i bystyret, melder Aftenposten.
Avisas kunstmedarbeider støtter nå påstandene fra partiet Rødt og Folkeaksjonen for Bevaring av Ekebergskogen om at Byrådet har ført politikerne bak lyset og at avtalen med Ringnes må oppheves.
— I et brev unntatt offentlighet fremgår det at kulturetaten i Oslo Kommune vraket Ringnes idé allerede i 2006. Ja, den storstilte utbyggingen av Ekebergåsen har inkludert uenighet om naturvern, kulturminner, urbanisering, foruten kvinnetema og kunstsyn.
— Det er derfor et paradoks at bystyret, etter råd fra byrådet, vedtok reguleringsplan og driftsavtale i august. Er det Ringnes egen historieløshet som rår, spør avisas kommentator.


KVINNEPARK: Er det Christian Ringnes egen historieløshet som rår? Richard Hudson har laget Marilyn i høypolert rustfritt stål..
Komiteen som er satt til å gjøre utvalget til skulpturparken har i mellomtiden forkastet over halvparten av de skulpturene som Christian Ringnes selv hadde planer om å sette ut i parken. 
Hittil er 25 arbeider godkjent for utplassering.
Den drøyt tre og en halv meter høye skulpturen Couples av den belgiske billedhoggeren Louise Josephine Bourgeois, som forøvrig døde i fjor, er blant de innkjøpte arbeidene. Bourgeois er spesielt kjent for sine edderkopplignende skulpturer med temaet Maman, som henspiller på hennes egen mor, noe som gjorde at Bourgeois fikk tilnavnet Edderkoppkvinnen.


KJEMPEKVINNE: Sean Henrys Walking Woman skiller seg ut..
Et annet arbeid som skiller seg ut er, ifølge fagtidsskriftet Billedkunst,  Sean Henrys Walking Woman. Denne kjempen av en kvinne (217 centimeter høy) er framstilt figurativt, men er langt fra en klassisk skulptur. Den er støpt i bronse, men overmalt for hånd og kan i så måte defineres som en form for tredimensjonalt maleri, skriver Nina Sundbeck-Arnäs Kaasa i Billedkunst.
— Metoden tilfører skulpturen et individualisert uttrykk som klassiske kvinneframstillinger ofte mangler. Samtidig gir den nøytrale svarte klesdrakten, det målbevisste ganglaget og det fremadrettede blikket henne en aura av styrke og sikkerhet som bryter med tradisjonelle begreper om det feminine. Det viktigste er kanskje at figuren mangler konnotasjoner til kvinnen som seksuelt objekt, skriver Kaasa.
Hun peker forøvrig på at bare fem av verkene i Ekebergparken er laget av kvinner. En mer balansert kjønnsfordeling hadde vært på sin plass i denne sammenhengen, mener Nina Sundbeck-Arnäs Kaasa. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar