tirsdag 29. januar 2008

Hurtigbåten




”Ikke noe problem

å bygge større”


- Det ville ikke vært noe problem å bygge en større hurtigbåt som kunne brukes i Nesodden-sambandet dersom SL ønsket det. Men det er de som kan ta stilling til det, vi kan ikke gi oss til å bygge større båter enn det SL har forutsatt i anbudsrunden.
Det sier konsernsjef for hurtigbåt i Tide Sjø, Ivan Fossan, til Avisa Nesodden. Viseadministrerende direktør i SL, nå Ruter, Runar Hannevold, sier (se nedenfor) at det ikke er noen aktuell problemstilling å vurdere bygging av en større hurtigbåt, og at man må forholde seg til det som er gått ut på anbud.
Ivan Fossan mener at SL bare måtte tatt kontakt med Tide Sjø om de skulle se at det ble behov for en større ferje til et eventuelt Nesodden-samband.
- Så det ville vært mulig å bygge en hurtigbåt med f.eks. 350 plasser om man skulle ønsket det?
- Ja, det er klart det går an. Brødrene Aa i Hyen i Sogn, som skal levere båten til Oslofjordrutene, har ennå ikke bygd så store båter i karbonfiber, men de har sagt at de uten videre kan bygge 40 seter mer enn 250 seters båten, som de nå prosjekterer for Slemmestad/Vollen-ruta, sier Ivan Fossan. Byggingen av de to nye båtene er foreløpig ikke påbegynt.
På den annen side mener Fossan at ferjene som skal gå halvtimesruter på kvelden vil være en god løsning for Nesodden.
- Det er ferjer med 600 sitteplasser hver. Da gjør det ikke noe om det er Vålerenga-kamp, det blir ingen plassproblemer. Og det er jo bare snakk om rundt ti minutters tidsforskjell mellom ferje og hurtigbåt, mener Ivan Fossan...BB..

Les kommentaren: Slaget om hurtigbåten

1 kommentar:

  1. det er vel ikke 600 seter innvendig, ca 150 er utvendig

    SvarSlett