torsdag 10. januar 2008

Skeive dager fortsetter

Bildet: Skeive nakke- koteletter, en spesialitet fra Meny på Tangen, Nesodden. (Foto: Bjørn Bratten)

De skeive dagene forsetter på Meny på Tangen. Det var 7.desember i fjor at vi skrev første gang om fenomenet: De skeive nakkekotelettene i kjøttdisken på Meny. Da viste vi tilbake til opplevelser vi hadde hatt på seinsommeren og tidlig høst, med koteletter som var så skeivt skåret at det var nesten umulig å steike dem uten å rive av beinet, som påfallende nok var den dominerende og tjukkeste delen av koteletten.
Så oppholdt vi oss noen måneder i utlandet og hadde naturlig nok glemt hele greia, for der fikk vi jo helt alminnelige nakkekoteletter, skåret slik at hele kjøttstykket var like tjukt, også den delen som var bein! Men så kom vi hjem igjen den sjette desember og gikk bort til Meny, og der lå de igjen. Siden har vi gjentatte ganger opplevd det samme, og i dag tok vi oss sammen og snakket med vakthavende bak disken. Han het Jonas, var svensk, og skulle så gjerne ha hjulpet. Men Yngvar, som er kjøttansvarlig, kommer kanskje i morgen, om vi kan komme igjen da?
For vår del begynner vi faktisk å tro at det er gjort bevisst. Jo skeivere skjært, jo mer bein, jo høyere vekt. Jo høyere pris! På en annen side, da må jo neste skive bli skeiv den andre veien? Så langt Jonas kunne skjønne, bare blir de sånn når de blir skjært..
Hvis det er flere enn oss som har opplevd dette, og som leser dette, kan vi kanskje lage en liten aksjon. Aksjon skeive dager!..Bjørn..

Les også..

5 kommentarer:

  1. Skjært? Mener du skåret?

    Hvis kjøttet er skjært, er det godt, rent, lyst.

    Kjøp likegodt en skikkelig biff!

    Egil

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig i kotelett-kritikken din, Bjørn. Det er lenge siden jeg sluttet å handle koteletter på Meny. Nå er det sjelden jeg handler der også fordi det er for trangt der. Du risikerer å kræsje med kunder og ansatte bare du nærmer deg kjøtt- og fiskedisken. Mitt råd er at Meny satser mer på ferskvare-disken. Gi kunder og ansatte der mer plass og flytt grønnsaker og frukt noen meter lenger inn. Bedre å kutte ned på noen andre varer for å dyrke ferskvarene siden Meny er alene på dette området på Nesodden.
    Og butikken blir jo dessverre heller ikke større før senteret blir utbygd. Det er forresten så stygt at det burde vært revet og bygd helt opp på nytt.

    Tormod Haugstad

    SvarSlett
  3. Hyggelig å få støtte på meny-kritikken. Men skjært eller skåret? Det er ikke valgfritt, da? Je synes skåret er litt vanskelig, litt for fornemt. Litt Bærum. Vi bor jo ikke i Bærum. Vi heter jo Avisa, ikke -en. Nei, jeg vet ikke, jeg Egil. Men takk for innspillet.. Så lenge det bare er Tormod og deg og meg som diskuterer her så er det jo ikke så farlig..

    SvarSlett
  4. Det skjærer meg av og til i hjertet å skrive ordlistenorsk, men pussig nok skvetter jeg til når jeg ser andre bruker dialektformer i normalprosaen.

    Jeh har funnet en aldeles nydelig serranoskinke på Rema ved Sunnaas. Den er skåret (!) i tynne skiver.

    De har parmaskinke også. MMMM. Hjemmelaget potetstappe til!

    Uansett, bare for å være litt småekkel skal jeg ta en tur innom Meny og sjekke vinkelen på kotelettene. Jeg støtter alle aksjoner, bare det er gratis.

    Egil

    SvarSlett
  5. Konsekvens i det språklige: Skriver man "skjært", må man også skrive "flydd". ("Jeg hadde skjært meg i fingeren og flydd avgårde til Legevakten".) Det er lenge siden en norsk journalist maktet å skrive "fløyet". Tillat meg å henvise til korrekturepistel på www.bevares.com

    SvarSlett