mandag 28. januar 2008

Hurtigbåt-kaptein og -aksjonist Arild Brun:

LØST: Avisa Nesodden kan ha løst hurtigbåtfloken, mener hurtigbåtkaptein Arild Brun. (Foto: Bjørn Bratten)

- Avisa kan ha løst

hurtigbåt-floken..



De nye hurtigbåtene med bare 250 seter blir for små for de store anledninger, mener Arild Brun..


Av BJØRN BRATTEN, Avisa Nesodden


Avisa Nesodden kan langt på vei ha løst flokene rundt hurtigbåtruta til Nesodden. Det mener aksjonsleder og hurtigbåtkaptein Arild Brun, som før jul samlet to tusen støtte-erklæringer for hurtigbåten i en sms-aksjon - 900 av dem bare på en kveld..
I går hadde han formiddagsfri i vintersola hjemme på Fjellstrand og skodde hestene sine uten å trenge dispensasjon fra noen som helst.


- Med avisas intervju med viseadministrerende direktør Runar Hannevold i Ruter, tidligere SL, tidligere i måneden, skiftet saken fullstendig karakter, sier Arild Brun.
- Mens det tidligere bare har vært snakk om miljø er det nå plutselig dispensasjonen fra fartsbestemmelsene i indre havn som er problemet.


Trenger ikke dispensasjon
- Men det er ikke noe problem. Det er faktisk slik at vi ikke en gang trenger noen dispensasjon, vi kan allerede nå med den rutinen vi har fått gå med fem knop i indre havn og likevel holde ruta, sier Brun.
Han forklarer at med de nye båtene, bygd i karbonfiber, med en vekt på 40 prosent av Prinsen, vil snuoperasjonen inne i havna gå langt raskere, og med en knop i tillegg under overfarten vil det være rikelig tid, sier Arild Brun.
Det han nå er opptatt av er at SL ser nærmere på kapasiteten til de nye hurtigbåtene, med tanke på en eventuell hurtigbåtrute til Nesodden.


350 seter


- Det er helt riktig at den nye båten med 250 seter vil bli for liten på de store aftener, med Vålerenga-kamp, eller arrangementer på byen som samler mye ungdom.
- Dersom SL reagerer raskt vil det fortsatt kunne være mulig å legge til de 40 setene vi trenger på den største av de nye hurtigbåtene, og da er vi der vi må være. Skal man tenke langsiktig burde det naturligvis vært 350 seter, sier Arild Brun..


I SL, eller Ruter, som det altså nå heter, er det ingen interesse for tanken om å se nærmere på spørsmålet om en større hurtigbåt for et eventuelt Nesodden-samband.
- Dette er ingen aktuell problemstilling. Dette er gått ut på anbud, og det er det vi må forholde oss til, sier viseadministrerende direktør Runar Hannevold til Avisa Nesodden..

Les kommentaren: Slaget om hurtigbåten
Les hva ordføreren sier om
hurtigbåten
Les hva SL-direktøren sier om
hurtigbåten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar