lørdag 19. januar 2008

Kommentar: Slaget om hurtigbåten


Kontrahert:
Stavangerskes Fjordkatt, på en prikk lik hurtigbåten som er kontrahert til Lysaker-ruta. Får den dispensasjon? (Foto: Tide Sjø)


Dispensasjon? Ja, takk..

E
n tung vinterdepresjon synes å ha lagt seg over hurtigbåtsaken de siste ukene og månedene. Både blant lokalpolitikere, båtfolket, og folk flest, har det bredt seg en forestilling om at løpet er kjørt. Avisa Nesoddens reportasjer de siste dagene viser at det slett ikke behøver å være tilfellet. En telefon til viseadministrerende direktør Runar Hannevold i SL, eller Ruter som det heter nå for tiden, satte fart i saken.

Mens det på Nesodden har bredt seg en forestilling om at SL er mot alt som har med hurtigbåtruta til Nesodden å gjøre, forklarte Hannevold at hovedårsaken til at ruteselskapet har satt foten ned for hurtigbåten er at de i forbindelse med konkurranseutsettingen fikk nei på en søknad om en generell dispensasjon fra fartsbegrensningen i indre havn.

I Oslo Havn benektet havnekaptein Rune Haukeland overfor Avisa Nesodden at de hadde fått noen slik søknad, og dermed at de skulle ha gitt avslag på en slik søknad. I forvirringen som oppsto fremsto etter hvert følgende bilde av det som har skjedd: SL måtte, i forbindelse med konkurranseutsettingen og anbudsrunden, ha forutsigbarhet for at man i minst femten og opp til tjuefem år fremover skal kunne stole på at det fins en dispensasjon. Uten en slik forutsigbarhet ville det være umulig å invitere noe ferjeselskap inn i en anbudsrunde.

Oslo Havn på sin side var i den motsatte situasjon, om man kan si det slik. For dem kan det bare søkes om dispensasjon for det enkelte fartøy. Noe sånt som en generell dispensasjon forekommer ikke. Så skulle det vise seg at SL faktisk har søkt om en slik generell dispensasjon, og at de fikk avslag den 9.november 2006 (åpenbart fordi den ikke ble ansett for å være en reell søknad), et avslag som altså førte til at hurtigbåtruta ble tatt ut av den anbudsrunden som det som het Nor Ferjer, nå Tide Sjø, vant.

Det er mye snakk om at ”noen har snakket sammen”. I dette tilfellet kunne det faktisk ha vært en god ide. Nå må SL vente helt til de to nye hurtigbåtene, som er kontrahert til å gå i rute på Asker/Slemmestad og Lysaker, blir levert, før de kan søke om dispensasjon. Nesodden-ordfører Christian H. Holm har øyensynlig stor tro på at dispensasjon, det skal vi få. Ja, det skulle jo bare mangle, vi snakker faktisk om det hurtigbåtsamband i Norge med det høyeste passasjerantallet, og det bare i noen korte kveldstimer på hverdager.
Det snodige er jo at ikke noen griper denne muligheten begjærlig, om så bare for å tjene penger..?.
.Bjørn..

Les hva ordføreren sier om hurtigbåten
Les hva SL sier om hurtigbåten


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar