fredag 8. februar 2008

Dagens hjertesukk


ENSIDIG: Get har hevet prisen med 28 kroner måneden, helt på egen hånd.. (Foto: Bjørn Bratten)


Get forsøker å forklare

V
elkommen til Avisa Nesoddens forbrukerspalte, som vi har kalt Dagens hjertesukk. Noen ganger kan forbrukersaker riktignok bli atskillig mer enn hjertesukk. Da gjelder det å holde hodet kaldt og tenke at dette er nettopp bare et hjertesukk.

Men altså: Siden vi har vært så heldige å få rett i fanget en opplagt forbrukersak som svært mange på Nesodden trolig er berørt av, nemlig fakturaene til det tidligere kabelselskapet, nå bredbåndselskapet Get, fant vi ut at vi skulle gjøre en enkel test.

Tvangsinnført

Utgangspunktet er at Get er det selskapet som svært mange av abonnentene til Nesodden Kabel-tv ufrivillig er blitt kunder av nå etter at det nye Riks-TV er lansert, og, på sett og vis, tvangsinnført, med de nye digitale boksene.
Nesodden Kabel-tv leverer TV og nettoppkopling, ofte gjennom husleiene, til svært mange, i hvert fall i sentrale strøk, spesielt i Tangen-området.
Klokka 0923 i dag ringte vi Get på nummer 02123 og møtte en automat som beklaget at de var inne i en fakturaperiode, noe som gjorde at trafikken var svært stor. Automaten anbefalte oss å trykke tallet 1, så skulle de ringe oss tilbake når det ble tid. Etter noen minutters forsøksvis venting på telefonen besluttet vi å gjøre nettopp det.

Til USA

Et drøyt kvarter etterpå ringte vi det samme nummeret og spurte etter informasjons- eller pressekontoret. Og ble satt over til den samme automaten. Etter noen minutters forsøk på å få kontakt med et sentralbord og deretter få personen på sentralbordet til å sette oss over til en levende informasjonskontakt, lyktes det.
Skjønt pressekontakt Øyvind Husby satt på flyet til USA.
Sekretæren som svarte skulle forsøke å finne andre som kunne svare på våre spørmål. De skulle da ringe tilbake.
Klokka 1013, altså femti minutter etter at vi ringte vår første telefon, ringte kundebehandler Fredrik, som ikke har lov til å oppgi sitt fulle navn, tilbake til oss.
På vårt spørsmål om hvorfor Get, som vi ikke har bedt om å bli kunde av, har økt prisen, som vi ikke er blitt enige om, med 28 kroner, svarte han det vi forventet:
- Dette er fakturagebyret.
- Men i den prisen som vi tegnet dette abonnementet ut fra, nemlig kr. 279, var det vel også inkludert fakturagebyr?

Kan ikke svare

- Det kan jeg ikke svare på. Jeg har aldri fått det spørsmålet. Men du kan jo prøve e-faktura?
I mellomtiden venter vi på svaret fra pressekontaktens stedfortreder. Der håper vi å få en mer prinsipiell betraktning omkring spørsmålet om hvorvidt en leverandør som ensidig har overtatt et kundeforhold, ensidig kan øke prisen..
Klokka 1325 ringer direktør for samfunnsansvar i Get, Øyvind Husby, fra USA (!) til Avisa Nesodden med følgende svar på våre faktura-spørsmål:
- Alle kundene til Get betaler det samme, og de betaler også det samme fakturagebyret. Alle som velger e-faktura slipper dette gebyret. Det er riktig at tidligere Smartcall ikke hadde fakturagebyr, men dette var blitt innført også for Smartcall hvis ikke kundene var blitt overført til Get.
- Dere forholder dere ikke til at abonnentene har avtalt en lavere pris med en annen leverandør?
- Så vidt jeg vet har alle andre leverandører i Norge også fakturagebyr, og gebyret vi tar er blant de laveste i forhold til hva andre i bransjen tar, sier Øyvind Husby til Avisa Nesodden.
..bb..

1 kommentar:

  1. Jeg er veldig glad for at jeg ikke har kabel TV!

    Egil

    SvarSlett