Upperdog -
bøyer ikke av
Regi: Sara Johnsen
Med Hermann Sabado, Bang Chau, Agnieszka Grochowska, Mads Sjøgaard Pettersen, Ole Paus
Karakter: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Det starter mildt sagt forvirrende og kaotisk, men utvikler seg langsomt til å bli en uvanlig tydelig og meningsmettet norsk film. Det handler om skyld og lindring av skyldfølelse og konfliktfylte norske temaer som adopsjon og norsk militær Afghanistan-deltakelse.
Upperdog, regissør Sara Johnsens første film etter debuten, Vinterkyss, er en film som tør der norske filmer sjelden våger. Den er også litt uvanlig i det at mange filmer kan ha en lovende opptakt, men ofte er det slutten som svikter. Her er det altså omvendt.
Per (Sjøgård Pettersen) er norsk soldat i Afghanistan, han dreper en sivil mann i en bil full av mannens familie. En kvinnelig VG-fotograf som følger patruljen i felten tar bilde av ham når han truer de fortvilte barna til offeret med sitt våpen.
VG-fotografen bruker bildet for alt det er verdt, og det blir også solgt til en kampanje for å kreve de norske styrkene hjem fra Afghanistan.
Hjemme i Norge blir han av sine i overkant borgerlige foreldre installert i en ussel hybel på østkanten – ikke akkurat barndomshjemmet, og her er det meningen at han skal begynne å studere filosofi.
Tvers over gaten, på den lokale kafeen, jobber Yanne (Bang Chau), adoptert fra Kina som barn, som blir øyeblikkelig myk i blikket når Per kommer innom. Det skal vise seg at hennes venninne, og kollega på kafeen, polske Maria (Grochowska) bor på nabohybelen.
Hun, Maria, får jobb som hushjelp hos de velstående foreldrene til Axel, en VG-journalist, som også er adoptert, men som med sin overklassebakgrunn har utviklet seg til å bli litt av en snobb, - og en drittsekk, skal det vise seg, men likevel ikke uten anfektelser.
Så trenger man ikke veiledningen på alle vaskesedlene og omtalen på alle nettstedene for å tenke seg hvordan det skal utvikle seg. Men det originale er at Sara Johnsen makter å ta utfordringene i stoffet på alvor og spisser det til slik at du når filmen er slutt sitter igjen med en fin kommentar til de temaer hun tar opp.
Skuespillerne gjør jevnt over en grei jobb, med den rutinerte polske importen Agnieszka Grochowska som et absolutt høydepunkt i rollen som den replikksterke, handlekraftige og lidenskapelige hushjelpen Maria.
-bb/
Finn mer i sidespalten under FILM/TEATER/MUSIKK
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar