torsdag 13. januar 2011

Kammer-opera på Scene 2


LUCRETIA: Katija Dragojevic synger hovedrollen som Lucretia - så blendende og fleksibelt at hårene reiser seg, skriver anmelderne.. (Foto: Erik Berg)

Kammer-opera om vold


(Sist oppdatert 28. og 29. januar: Regissørens forsøk på å modernisere Benjamin Brittens antikke tragedie kommer ut som en gigantisk trivialisering.. Men fortellingen kommer sterkt igjennom likevel, takket være lysende prestasjoner både på scenen og i orkestergrava, skriver Dagbladet. Svenske Katija Dragojevic synger tittelrollen så blendende og balansert at hårene reiser seg, skriver Aftenposten..)
Thaddeus Strassberger, som nettopp har hatt stor suksess med Figaros bryllup på Hovedscenen, trer inn i en langt mørkere historie når han nå regisserer The Rape of Lucretia på Scene 2 med premiere 27.januar, melder Den norske Opera i en pressemelding.
I teksten som operaen baserer seg på, skuespillet Le viol de Lucrèce av André Obey, utspiller handlingen seg i et krigstruet Roma. En gruppe soldater diskuterer om konene deres har vært utro mens de har vært borte. Det viser seg at Lucretia er den eneste som har vært trofast mot sin mann, general Collatinus. 
Strassberger har ført oppsetningen inn i vår tid, med moderne par i en designerleilighet, og der den før-kristne tiden ligger som et bakteppe. Den groteske handlingen kunne ha funnet sted hvor som helst og når som helst. Kanskje også hos hvem som helst? 
The Rape of Lucretia hadde premiere i juli 1946, og var den første av flere kammeroperaer fra Benjamin Brittens hånd. Verket er skrevet for åtte sangere og 13 musikere. Librettist Ronald Duncan har i henhold til gresk tradisjon innført kommenterende kor i fortellingen – i form av én kvinnelig og én mannlig forteller. 



Finn mer i ARKIV under FILM/TEATER/MUSIKK

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar