Marius Holst tilbake – tung på labben, men
Kommer i mål i fin stil
Marius Holst har gjort hjemmeleksa si, og kommer til slutt fint i mål med en historie som griper og holder fast..
Film: Kongen av Bastøy (No.)
Regi: Marius Holst
Med Benjamin Helstad, Trond Nilssen, Stellan Skarsgård, Kristoffer Joner
Karakter: 1, 2, 3, 4, 5, 6
(Oppdatert 21.august 2011 kl. 1040): Kongen av Bastøy, i regi av Marius Holst, stakk av med Amanda-prisen for beste kinofilm under det TV2-endte Amanda-showet lørdag kveld. Regiprisen gikk til Nokas i regi av Erik Skjoldbjærg, men den mestvinnende filmen med hele fem priser ble Maria SødahlsLimbo med bl.a. prisen for beste kvinnelige skuespiller til Line Verndal..)
(Oppdatert 21.august 2011 kl. 1040): Kongen av Bastøy, i regi av Marius Holst, stakk av med Amanda-prisen for beste kinofilm under det TV2-endte Amanda-showet lørdag kveld. Regiprisen gikk til Nokas i regi av Erik Skjoldbjærg, men den mestvinnende filmen med hele fem priser ble Maria SødahlsLimbo med bl.a. prisen for beste kvinnelige skuespiller til Line Verndal..)
Av BJØRN BRATTEN, Avisa Nesodden
Kongen av Bastøy har vært kjærlighets-prosjektet til en av våre aller fremste filmbegavelser her i landet, Marius Holst, - i årevis. Filmen henter sitt materiale fra en historie fra virkeligheten ved den beryktede anstalten som ble stengt atskillige år før han ble født, men ryktene hang igjen i lufta blant små og store gutter i fedrelandet i årevis etter stengningen i 1953. Og Marius Holst har sett filmpotensialet i denne historien allerede i årevis. Og når han nå skulle komme tilbake i det helt store filmlyset med et brak, slik kan vi iallfall forestille oss at han har tenkt, så var dette det prosjektet han måtte gjøre det med.
Så kan vi alle tenke oss hvordan det kan gå hvis man setter i gang med slike besettelser, setter alle kluter til, sørger for at alt blir som det må bli – prestasjonsangst er bare fornavnet i denne sammenhengen. Det blir litt som Nils Gaup gjorde det med Kautokeino-opprøret – kjærlighetsprosjektet som skulle toppe alt. Det ble tungt og stivt. Kongen av Bastøy ser lenge ut til å havne i den samme grøfta. Det blir tungt og klisjefylt i innledningen. Fengsels- og flukt-filmer, guttehjem,, avstraffelse, autoritetsmisbruk, det er et klisjetungt repertoar som fort kan bli like stivt og livløst som temaet det behandler.
ONDSKAP: Kristoffer Joner som Husfar, rett bak ham Trond Nilssen, som spiller hans nemesis, om vi så må si.. (Foto: Filmweb)
Men Marius Holst har gjort hjemmeleksa si, og kommer til slutt fint i mål med en historie som griper og holder fast, ikke minst fordi han åpenbart er en svært god personinstruktør med et blikk for unge talenter, slik han også viste det i sin debutfilm: Ti kniver i hjertet. De profesjonelle skuespillerne her gjør det de skal: Både Stellan Skarsgård som bestyreren og Kristoffer Joner som husfar fremstilles med den passe sleipe blandingen av ondskap og selvoppholdelses-smartness, selv om de nok står utsatt til for klisje-faget: De riktig onde autoritetsfigurer. De får lite gratis av manus og må finne seg i å kjempe med klisjeene gjennom hele prosjektet.
Men Marius Holst har gjort hjemmeleksa si, og kommer til slutt fint i mål med en historie som griper og holder fast, ikke minst fordi han åpenbart er en svært god personinstruktør med et blikk for unge talenter, slik han også viste det i sin debutfilm: Ti kniver i hjertet. De profesjonelle skuespillerne her gjør det de skal: Både Stellan Skarsgård som bestyreren og Kristoffer Joner som husfar fremstilles med den passe sleipe blandingen av ondskap og selvoppholdelses-smartness, selv om de nok står utsatt til for klisje-faget: De riktig onde autoritetsfigurer. De får lite gratis av manus og må finne seg i å kjempe med klisjeene gjennom hele prosjektet.
Men det er jo guttene dette handler om: De unge sterke og de unge svake og hvem av dem er hvem i disse rollene. Benjamin Helstad som Erling tar tak i filmen nærmest fra første bilde og skal bli vanskelig å komme utenom når priser for beste mannlige skuespillere skal deles ut rundt omkring i løpet av det nærmeste året.
Han har dette som det snakkes om – kamera elsker ham, og spørsmålet blir: Hvor mye er instruert og hvor mye er ham selv – og hvor mye kan han spille på i forhold til den rollen han har fått utdelt.
Trond Nilssens rollefigur blir hans oppspillpunkt, også en sterk karakter, som i motsetning til kameraten Erling, som aldri tviler ett sekund på hva hans neste trekk skal bli, er usikker, tvilende, ambivalent, selv om han har tilbrakt seks år på anstalten og snart skal sendes hjem.
Det filmbransjen nå spør seg er om Kongen av Bastøy er en ny Max Manus, - som solgte svært godt i Norge - og om dette vil selge utenlands, der Max Manus ikke lyktes. Er det ikke dette Utlandet som strengt tatt er det viktigste oppspillspunktet for alle store norske filmdrømmer?
Kongen av Bastøy vises på bygdekinoen på Samfunnshuset på Tangen lørdag 15.januar. Samme dag, samme sted, vises også Legenden om Narnia.
Finn mer i ARKIV under FILM/TEATER/MUSIKK
Kongen av Bastøy vises på bygdekinoen på Samfunnshuset på Tangen lørdag 15.januar. Samme dag, samme sted, vises også Legenden om Narnia.
Finn mer i ARKIV under FILM/TEATER/MUSIKK
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar