søndag 17. februar 2008

Vrangviksposten Nr. 8, Årgang 1


Har falske profeter skjegg?

Det er ikke lenge siden redaktøren personlig, og dessforuten redaktørsekretær Streufert, var i København på en utenriks studietur. Vi har således oppdaterte inntrykk av danskene og det danske, og vi bestreber oss på å møte verden med et åpent sinn. Vi synes for vår del at danskene er både omgjengelige og kultiverte, men så sørger vi for å være i god stemning selv, når vi er der, om vi selv skal si det.
Derfor forundrer vi oss så over den hatske stemning som enkelte har kommet i i Danmark, bare av å se en morsom tegning av en for lengst avdød beskjegget profet. Nå har aldri Vrangviksposten trykket noe bilde av noen profets skjegg, men skulle det komme en profet innom redaksjonen, ville naturligvis Streufert avbildet ham. Det er nemlig Streufert som er vår fotograf.


Vi kan jo ikke skjønne hvorfor muhammedanerne i Danmark blir så opphisset over noen tegninger, og i ren sollidaritet kan vi i dag bringe et humoristisk bilde av en lokal profet som slett ikke er død. Han er ikke profet engang, og slett ikke muhammedaner, men han er i alle fall fra vårt kristelige profetparti og har preget debatten i Vrangviks bystyre med sin sindighet og konstruktive velvilje.
Dessforuten har han vært en drivende kraft når det gjelder å bringe litt av vår overskuddsluksus fra bedrestilte hjem på Alveråsen og i Fleskebakken til den baltiske slum hvor ungdommene fortsatt kan glede seg over en sykkel som er over ett år gammel. Vi vil ikke bli tatt for å være surpumper, men dagens unggutter her i Vrangvik kan ikke engang lappe et sykkelhjul!


Apropos profeter. Clamydia Nedregaard-Hoff er helt ustoppelig i sin poetiske virksomhet, men så aspirerer hun etter sigende for fjerde år på rad til Vrangviks kulturpris som utdeles til unge og lovende kunstnere. Derfor har vi en helt stilltiende overenskomst om ikke å nevne hennes alder når vi omtaler henne. På litt avstand, og i dunkel belysning er hun nemlig svært ungdommelig.
Denne gang synes redaksjonen at hun er svært dristig, men det handler jo om en frustrert kvinnes lengsler, så vidt vi kan forstå:


Jeg savner en profet

Jeg savner en jovial, fet en
som har tyngde og pondus i fleng,
nemlig han som kalles profeten,
og er himmelsk og het i min seng

Mine lengsler er sterke, men ømme
og min lidenskap voldsom og het,
og hver natt vil jeg ligge og drømme
så vått om min kjære profet

Jeg har lest hans profetiske surer
som man ser hvis man leser koranen,
men nå går jeg gråtkvalt og sturer,
for jeg tror han har funnet en annen

Av Clamydia Nedregaard-Hoff

Vrangviksposten er et organ for Vrangvik og omegn.
Redaktør: Hermod Strudel
Redaksjonssekretær: Carstein Streufert

Finn mer i samme serie i lenkekjeden til høyre under VRANGVIKSPOSTEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar