fredag 8. oktober 2010

Nesodden-folk: Merete Morken Andersen

NESODDEN-FOLK: Forfatteren Merete Morken Andersen er i gang med bok om Amalie Skram. Den kommer i 2012.. (Foto: Kurt Steinhausen)





- Forestill deg lyden fra 
bølgene i vannkanten.. 



Hvis du skulle beskrive Nesodden for et blindt menneske – hva ville du sagt?

Av JUTTA MARTHA BEINER, Avisa Nesodden

Jeg ville ha sagt: ”Forestill deg lyden fra bølgene i vannkanten ved Flaskebekkbrygga. Lukten av våt skogbunn langs lysløypa. Hør de ivrige stemmene fra ungene som sparker fotball på Berger.” Og så ville jeg ha beskrevet utsikten fra Sunnaas en sommerkveld. 


Det sier Nesodden-forfatteren Merete Morken Andersen, opprinnelig fra Bergen og Hamar. Hvorfor flyttet hun hit?
- Det var i grunnen litt tilfeldig. Jeg og mannen min bodde i Bergen, og etter at jeg var ferdig med hovedfag på universitetet der, ble jeg tilbudt en jobb som gjorde at jeg måtte bo i nærheten av Oslo. Vi ventet barn, og ville gjerne bo i nærheten av natur, og i omgivelser som var trygge for barn å vokse opp i. 

Musikere
- Vi hadde dessuten ikke så mye penger, og for den summen vi måtte betale for en blokkleilighet i Oslo, kunne vi få et rekkehus på Nesodden. Så valget var i grunnen enkelt. Da jeg i tillegg en gang tok Nesoddbåten ut for å kikke på steder til salgs, la jeg merke til at mange på båten bar på instrumentkasse og så ut til å være musikere. Det avgjorde saken!

Du er kjent som en mangfoldig dame som blant annet har skrevet romaner og underviser andre i skrivekunstens hemmeligheter. Hva driver du med akkurat nå?

- For tiden arbeider jeg med en bok om den eldre Amalie Skram. Det er et stort arbeid som allerede har opptatt meg i flere år. Boka skal komme ut i 2012, og blir en nokså utradisjonell biografi som i stor grad også handler om vår egen tid.

Hva synes du om kulturtilbudet her på Nesodden?

Vi har et veldig hyggelig bibliotek, med hjelpsomme og dyktige bibliotekarer. Ballettmiljøet står sterkt, og det er fint at det fins et kunstgalleri her. Barn og unge som vil drive med idrett nyter godt av et fint tilbud, og mange foreldre legger ned en stor innsats i frivillig arbeid. Og Tangenfestivalen er jo et helt unikt tiltak! Men som så mange andre ønsker jeg meg en svømmehall.

Savner du noe på Nesodden, bortsett fra svømmehallen?

Legevakt! Og det blir et stort savn når lensmannskontoret forsvinner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar