onsdag 8. september 2010

Kulturrapport fra hovedstaden: Galleri Kampen

GALLERI KAMPEN: Malerinnen Sigrid Øyrehagen og galleri-eier Joronn Dahl inviterer til utstillingsåpning på Galleri Kampen lørdag. (Foto: Bjørn Bratten)



"Farger og lys som aldri
slutter å forføre..


Sigrid Øyrehagens tydelige dreining mot en mer ekspressiv palett gir assosiasjoner til en fargesterk kunstner som Emil Nolde, heter det i omtalen av vestlandskunstnerens nye utstillling som åpner på Galleri Kampen lørdag.

- Noen ganger kan det flyte litt ut og det kan bli fint, sier Sigrid Øyrehagen foran åpningen av sin tredje utstilling på Galleri Kampen, denne gang med 32 såkalte monotypier.
Sigrid Øyrehagen: I full blomst (2009)
Hun snakker om sin arbeidsmetode,
monotypien, som er en grafisk teknikk der motivet males med oljefarger på en trykkplate, som så blir pålagt et fuktig papir og trykkes.

Spontan og spenningsfull

- Det er en spontan og litt spenningsfull måte å gjøre det på og bringer inn et tredje moment, et usikkerhetsmoment, i maleprosessen som kan gå helt galt, men når det lykkes gir det en ekstra dimensjon og et ekstra uttrykk, en ekstra stofflighet..
Forrige gang hun stilte ut her var temaet interiør og da handlet det mer om lys og skygge. Nå er det farger som er tema, og det blir mer malerisk, med sterkere farger, mener hun. 




Sigrid Øyrehagen: Selskap uten gjester (2010)


Tryllet frem

- Dette er Sigrid Øyrehagens billedverden fra en oppvekst i vestlandske stuer og inspirert av Harriet Backers mange og fargerike impresjonistiske interiører fra østlandsbygdene, skriver Jan Kokkin i en omtale.

Sigrid Øyrehagen: Grønt Interiør (2003)

- De to kunstnerne deler den samme gleden over lysets fall inn i rommet og billedflatens oppbygging i pastose strøk. Bare med den ikke ubetydelige forskjell at i Øyrehagens endelige verk er det ikke malt et eneste strøk. Bildene er tryllet frem gjennom trykkplater og trykkfarger til saftige monotypier som til forveksling er lik nettopp oljemalerier.
Med trykkplaten kan kunstneren så lage variasjoner over samme motiv der tettheten erstattes av en luftigere letthet, skriver Jan Kokkin.



Sigrid Øyrehagen kommer fra Uskedalen i Kvinnherad og har bodd her østpå i 19 år, og siden 1989 har hun hatt atelier i Trafoen på Tøyen.
..bb

Sigrid Øyrehagen: Idyll (2004)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar