onsdag 12. mars 2008

Frp. inn i hurtigbåtkampen




- Vi har glemt

sjøtransporten


Nå kaster Fremskrittspartiet seg med full tyngde inn i hurtigbåtkampen i Oslofjorden. Per Sandberg (bildet), leder i det som nå heter Transport- og Kommunikasjonskomiteen på Stortinget og en av partiets anerkjente sluggere i rikspolitikken, har varslet sin interesse for hurtigbåtsaken.
- Det er riktig at jeg har lovt å være med på en tur med hurtigbåten på Oslofjorden. Det kan ikke skje før i slutten av april eller begynnelsen av mai.
- Men vi har god tid, for nasjonal transportplan skal ikke behandles før til høsten, sier Per Sandberg til avisanesodden.no.

50 milliarder
- Men dette er også aktuelt nå, for i morgen skal vi behandle Oslopakke 3 til en pris av 50 milliarder kroner som skal gå til bygging og drift av bl.a. kollktivtrafikk, men der har vi helt glemt å tenke på det som går på sjøen, sier Sandberg.
- Også jeg hadde glemt dette, inntil jeg ble gjort oppmerksom på det av en partirepresentant fra Buskerud som har engasjert seg i nettopp hurtigbåt-trafikken.
- Vi har altså glemt å tenke på en sektor som kan bidra til å avdempe bilbruken rundt Oslofjorden.

Nasjonal transportplan
- Kanskje vi kan bruke sjøen i mye større grad, og dette skal det bli veldig interessant å se på fremover, og derfor er jeg veldig interessert i å sette meg inn i dette for å få innspill, også i forhold til nasjonal transportplan, sier Per Sandberg.
Siv Anita Bagås, som er kommunestyrerepresentant for Fremskrittspartiet i Røyken og vararepresentant til samferdselskomiteen i fylkestinget i Buskerud, har slåss i en årrekke for å beholde hurtigbåtsambandet til den siden av fjorden, og er den som har fått Sandberg interessert.

Fornøyd
Bagås sier hun frykter at også hurtigbåtforbindelsen til Vollen og Slemmestad kan stå for tur nå som Ruter vil nedlegge Nesoddens hurtigbåtsamband.
- Jeg kan ikke si jeg stoler på SL (Ruter), sier Siv Bagås, som imidlertid blir fornøyd over å høre at Rutersjef Runar Hannevold (se reportasje nedenfor på bloggen) har meldt sin ankomst til Nesodden.
- Da stiller jeg opp for å høre hva han har å si, sier Siv Anita Bagås.
..bb

Finn mer i lenkekjeden til høyre under HURTIGBÅTEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar