tirsdag 1. april 2008

Kommentar: Amta på hurtigbåt-banen




Opp med humøret,
Amta!

V
år gode kollega i sør, Akershus Amtstidende, har endelig tatt høyde for sitt publisistiske oppdrag og kastet seg inn i hurtigbåtsaken på lederplass, to dager før "folkemøtet" om hurtigbåten på formannskapsmøtet i samfunnshuset på Nesodden torsdag. Under tittelen "Siste sjanse for hurtigbåten" skriver avisa at hurtigbåtavgangene blir borte.
- Fra sommeren 2009 er det bare "dampbåter" tilbake på rutene mellom Nesodden og Oslo, om ikke noen får tatt grep, heter det i lederen, som riktignok tar høyde for at de nye båtene skal gå på gass, ikke på damp..
- Men hurtigbåter av dagens type, de raske "nesoddpilene" som svipper folk over fjorden på 12 minutter eller så, skal forsvinne. Det er nesten ikke til å tro, skriver Amta.
For vår del vil vi anbefale lokalavisen i Drøbak å senke depresjonsnivået. Det er slett ikke gitt at SLs beslutning om å droppe hurtigbåtavgangene til Nesodden er endelig.
For den som har lest reportasjene her i avisanesodden.no de siste månedene vil det fremgå at årsaken til nedleggelsen fra SLs side, nå Ruter, var at det ikke lot seg gjøre å gå inn i en anbudsrunde hvor det var helt usikkert om det vil bli gitt nye dispensasjoner fra fartsbestemmelsene i indre havn til nye hurtigbåter.
SL søkte om generell dispensasjon fra fartsbestemmelsene, men denne søknaden ble ikke tatt alvorlig av Oslo Havn. Årsaken til det er at dipensasjon bare gis til det enkelte fartøy. Her er det ingenting som heter generell dispensasjon.
Det er klart SL så muligheter til å spare både penger og miljø. Men de nye hurtigbåtene får karbonfiberskrog som gjør at de blir 40 prosent lettere enn Prinsen og Prinsessen, og dermed bruker 40 prosent mindre brensel.
Og når vi tar i betraktning at Nesoddsambandet er Norges største hurtigbåtsamband med 230.000 passasjer i fjor - trass i at det altså er en rute som bare går i noen korte kveldstimer fem dager i uka, så er det neppe grunn til å frykte at beslutningen om nedleggelse skal stå ved lag når virkeligheten nærmer seg.
Det er svært sjelden i våre dager at folk nekter å tjene penger. Det er ingenting som tilsier at det skal bli vanskeligere i framtida enn det er nå å få dispensasjon. Og tenk deg ramaskriket som oppstår fra de 10-12.000 reisende som setter pris på hurtigbåten, hvis altså så galt skulle skje at Ruter prøver seg med en nedleggelse. Der kan også Amta bidra.. Torsdag får vi kanskje en indikasjon på om Ruter mener alvor.
..bb
Les alt om hurtigbåten i lenkekjeden til høyre under HURTIGBÅTEN

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar