Masse Ruter-bråk
om svært lite
Et hundretalls mennesker hadde trengt seg sammen i Nesoddens lille og upretensiøse formannsskapssal da Ruter-sjefen kom på besøk i kveld. Til et møte som egentlig burde vært holdt for minst et halvt år siden. Et møte som strengt tatt endte opp med at alt trolig kommer til å bli nesten akkurat som før for oss reisende når de nye hurtigbåtene kommer.
VELKOMMEN: Ordføreren, Christian Hintze Holm, som alltid på plass for å ønske velkommen..
For når de nye båtene kommer, den første allerede et halvår før tiden, altså en gang rundt førstkommende årsskifte, og den neste i april neste år, bare et par måneder før Tide Sjø overtar for Nesoddbåtene den 1.juli 2009, blir det søkt til Oslo Havn om dispensasjon for de nye båtene, akkurat slik det er gjort for dagens hurtigbåter.
Fleksibilitet
- Vi vil da ventelig anbefale Tide Sjø å søke om dispensasjon fra fartsbestemmelsene i indre havn. Og da vil vi ha den fleksibilitet som vi trenger, sa Rutersjef Runar Hannevold.
- Hvorvidt man så vil benytte seg av dispensasjonene til å kjøre med hurtigbåtene til Nesodden om kvelden vil så avhenge av ønskene til fylkeskommunen. Vi gjennomfører det de har bestilt, sa Hannevold, og hørtes nesten ydmyk ut.
Men dermed hadde han sagt det mange av oss mest ønsker å høre: Om det blir et ønske om det vil de nye hurtigbåtene komme til å fungere akkurat som i dag.
Og Ruter har laget det sirkuset om miljøet som de tror fylkespolitikerne, oppdragsgiverne deres, vil høre.
Hovedbudskap
For Ruter-sjefens hovedbuskap i kveld var at miljøhensynet og problemet med de manglende dispensasjoner fra fartsbestemmelsene i indre havn var de to hovedgrunnene til at hurtigbåtsambandet til Nesodden ble tatt ut av anbudsrunden.
For Ruter-sjefens hovedbuskap i kveld var at miljøhensynet og problemet med de manglende dispensasjoner fra fartsbestemmelsene i indre havn var de to hovedgrunnene til at hurtigbåtsambandet til Nesodden ble tatt ut av anbudsrunden.
- Det var umulig å invitere til en anbudsrunde verdt halvannen milliard kroner når vi ikke hadde på plass et så viktig element som disse dispensasjonene.
- Og når vi vet at den nye løsningen som vi er kommet fram til vil redusere NOx-utslippet med 70 prosent og CO2-utslippet med 32 prosent, så var ikke valget så vanskelig, når vi skulle ta høyde for samferdselsutvalgets krav om å ta miljøhensyn, sa Runar Hannevold. RUTERSJEF: Runar Hannevold medgir at det blir nye dispensasjonssøknader..
To timers venting
Fra salen ble det seinere litt ironisk stilt spørsmål om hvorfor det er oss på Nesodden, som trolig er det mest kollektivreisende publikum i hele landet, som alene skal påta oss å innfri de nasjonale miljøkravene.
Og uttalelsene fra en trengt Ruter-sjef om at det vil bli søkt om dispensasjoner for de nye båtene med en gang de er på plass, kom også først da publikum fikk slippe til med innlegg og spørsmål.
Det skjedde etter at de hadde ventet på til dels uendelige innlegg fra Ruter-folk og Tide-folk og politikere i drøyt to timer.
Ordfører Christian Hintze Holm styrte diskusjonene med hard hånd gjennom hele kvelden, og ved siden av oss sto tidligere styreleder i Nesoddbåtene, Fredrik Gervad og hvisket meg i øret hver gang Ruter-sjefen tok ordet:
APPLAUS: Eks-styreleder i Nesoddbåtene, Fredrik Gervad, fikk kveldens mest solide applaus..
Skyver miljøet foran seg
- Han skyver miljøet foran seg for å tildekke at det eneste han er opptatt av er økonomi. Han har aldri vært opptatt av miljø før og han er ikke noe mer opptatt av miljø nå, sa veteranen Gervad.
- Jeg har slåss for hurtigbåt i alle år mot den mannen der, som i SL og nå i Ruter hele tiden slåss mot hurtigbåt, sa Fredrik Gervad.
Eks-styrelederen høstet kveldens mest solide applaus da han mot møtets slutt avbrøt Ruter-sjef Hannevolds litt klamme ros av de fremmøtte for deres engasjement og ytringsmot med å utbryte:
- Vi vil ha hurtigbåt, ikke engasjement!
Da hysjet ordføreren.
Finn mer i lenkekjeden under HURTIGBÅTEN
En ting som kanskje kan være vært å merke seg er at de store båtene som skal brukes er store og tunge, og krever et større mannskap, det gjorde/gjør i hvert fall dagens store ferger. Dermed vil lønnsutgiftene bli store sammenlignet med det man kan spare ved å bruke hurtigbåt, selv om hurtigbåten bruker mer drivstoff.
SvarSlettDagens store båter har et mannskap på 4-5 personer mot hurtigbåtens 3. Dette fører til at det på kveldstid vil være 8-10 personer på jobb i stedet for 3.
Mitt forslag som vil gi oss hurtigbåt og mindre utgifter er å bruke begge hurtigbåtene. De nye båtene som kjent er mindre enn Prinsen kan man heller bruke begge to. Dette vil gi Nesodden kvartersavganger på kveldstid, et bedre tilbud enn det vi vil få i rushtiden! Samtidig vil det kun være 6 personer på jobb, og ivrige båtfarere vil alltid kunne finne seg et ledig sete, selvom evt. mange nesoddinger har vært ute i de sene nattetimer. En annen bonuseffekt er at det ikke vil gjøre noe å miste en båt eller to.
Andre gode/bedre ideer? Jeg føler dette ikke bare vil løse våre problemer, men faktisk også forbedre dagens løsning merkeverdig.
Hilsen en ivrig båtfarer.