torsdag 3. april 2008
Foran hurtigbåtmøtet
Vårsol: Stille før stormen på samfunnshuset? (Foto: Bjørn Bratten)
Ti spørsmål til Ruter-sjefen
I dag, på den første vårdagen, inntreffer det som ordføreren, Nesoddens folkevalgte og veldig mange av oss andre har ventet på siden både kommunestyret og ordføreren sendte brev til daværende SL om et møte om hurtigbåtsaken tidlig i fjor høst.
Det skulle altså gå en lang høst og en hel vinter, og vel så det, før Ruter så seg tjent med å møte opp for å forklare hvorfor hurtigbåtsambandet ble vedtatt nedlagt i forbindelse med anbudsrunden, som endte med at de tradisjonsrike Nesoddbåtene ble slått ut i konkurranse med Tide Sjø.
avisanesodden.no har i en rekke reportasjer, mange av dem med Ruter-sjef Runar Hannevold som kilde, fortalt om hva som har skjedd i hurtigbåtsaken i løpet av dette halvåret – se lenkekjeden til høyre under HURTIGBÅTEN.
I dag får vi en anledning til å høre historien direkte fra hestens munn, som det heter. Her kommer ti relevante spørsmål til Ruter-sjefen:
1. Hvorfor ble det ikke informert om at hurtigbåten ble tatt ut av anbudsrunden?
2. Er det riktig det som står i avisene at det var avslaget på søknaden om den generelle dispensasjon fra fartsbestemmelsene som førte til vedtaket om å stanse hurtigbåtsambandet, mer enn miljø- og andre spørsmål?
3. Kunne saken vært håndtert annerledes fra Ruters – SLs - side den gang, med et annet utfall?
4. Hvor lang tid tror du det tar før dere søker om dispensasjon for de nye hurtigbåtene når Tide Sjø overtar?
5. Hvor lang tid tar det etter overgangen til Tide Sjø neste sommer før dere må bygge en ny og større hurtigbåt til Nesoddensambandet?
6. Når blir det halvtimesavganger også på dagen?
7. Hvor lang tid tar det før det blir bestemt å opprette ringbuss på Nesodden?
8. Når blir det hyppige bussavganger fra Nesodden til Ski og Drøbak? Når lensmannskontoret flyttes til Drøbak?
9. Nesoddsambandet er Norges største hurtigbåtsamband med 229.000 passasjerer i fjor, på en rute som bare går noen korte kveldstimer fem dager i uken. Hvor klokt er det å se bort fra både det økonomiske, samferdsels- og miljømessige potensialet for en slik rute?
10. Hva blir navnene på de nye hurtigbåtene?
..bb
Finn mer i lenkekjeden til høyre under HURTIGBÅTEN
Etiketter:
hurtigbåten
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar