INNSIKT?: Ingeborg S. Raustøl som Maria Amelie, her med Nils Goldberg Muldvik, i oppsetningen på Det norske Teatret av forestillingen Ulovlig norsk.. (Foto: Dag Jenssen)
Ikke noe nytt
om Maria..
Er forestillingen Ulovlig norsk dramatikk eller sosialhistorie? Teater eller bok? Avdekker sceneversjonen mer enn vi allerede vet? Det spør anmelder Mona Levin om i sin omtale i Aftenposten av teaterforestillingen på Det norske Teatret om historien til Maria Amelie, eller Madina Salamova, Norges mest kjente ulovlige innvandrer, nå lovlig.
Anmelderen svarer selv: Etter min mening, nei.
- Ingen ny dimensjon eller dypere innsikt tilføres gjennom teatrets egenart. Ingenting settes inn i en større sammenheng. For eksempel temaet migrasjon som akutt fenomen. Derimot er det mye frontal høytlesning, alt skal inn med teskje, skriver Mona Levin.
- All ære til teatersjef Erik Ulfsby som henter den kontroversielle virkeligheten inn på scenen. Forhåpentlig fortsetter han med det, men på teatrets egne premisser, skriver Aftenpostens anmelder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar