tirsdag 1. januar 2008

Her er den nye hurtigbåten

Ikke til Nesodden: Denne hurtigbåten fra Brødene Aa i Hyen i Nordfjord er på omtrent samme størrelse som de båtene som nå er kontrahert til å trafikkere Lysaker- og Slemmestad-rutene.


..som vi ikke får til Nesodden..


Her er den nye hurtigbåten som SL ikke vil ha til å trafikkere Nesodden. Trafikkselskapet Tide, tidligere Stavangerske, som vant konkurransen om å overta båttrafikken til Nesodden fra 1.juli neste år, har nå kontrahert to av disse båtene hos hurtigbåtprodusenten Brødrene Aa i Hyen i Nordfjord.
Brødrene Aa har spesialisert seg på bygging av hurtigbåter i karbonfiber, som er rundt 40 prosent lettere enn aluminium som de tradisjonelle hurtigbåtene hittil har vært bygd av, og dermed skulle de også bruke 40 prosent mindre drivstoff.
De to båtene, med plass til henholdsvis 180 og 250 passasjerer, skal trafikkere rutene til Lysaker og Slemmestad, men anses for å være for små til å overta Nesoddenruta. Men kaptein Vidar Hopen i Nesoddbåtene sier til Avisa Nesodden at det ikke er noe problem å skjøte på disse båtene så de blir store nok.
- Men hvis det er så enkelt, hvorfor går ikke SL inn for å kjøpe en båt også til Nesodden-sambandet?
- Ja, hvis jeg visste hvorfor SL ikke vil ha hurtigbåt til Nesodden.., sier Hopen. Han bekrefter at også karbonbåter vil ha problemer med is, på samme måte som båter med aluminiumskrog.
Nesodden-ordfører Christian Hintze Holm sier til Avisa Nesodden at han en tid før jul sendte et brev til SL, som forøvrig etter nyttår har fått nytt navn og heter Ruter, med en forespørsel om et møte med trafikkselskapet om hurtigbåten.
- Jeg har foreløpig ikke fått noe svar på denne forespørselen. Meningen er at det i forbindelse med dette møtet også kan bli et åpent møte, altså hvor publikum kan delta. Det må jo skje relativt raskt, sier Holm.
Nesoddens folkevalgte venter forøvrig også på svar på den henvendelsen til SL om hurtigbåten som ble sendt etter et enstemmig vedtak i et kommunestyremøte i september, altså for snart fire måneder siden. Bjørn

Les mer om hurtigbåten
Les også

Les også

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar